Wat is vennootschapsbelasting?

Wat is vennootschapsbelasting?

Als ondernemer betaal je belasting. Er zijn verschillende soorten belasting, waardoor het soms lastig is om alles goed uit elkaar te houden. Zeker wanneer je er zelf niet zo in thuis bent, kan dat vrij lastig zijn.

Welke belastingen zijn nu precies voor jouw onderneming geldig? Waar moet je wel op letten en wat kun je juist negeren? Zo betaal je als ondernemer soms vennootschapsbelasting. Maar wat is dat dan eigenlijk precies? En wie moet er eigenlijk vennootschapsbelasting betalen? Hieronder kom je het allemaal te weten!
Ieder boekjaar dien je als onderneming met rechtspersoonlijkheid bij de belastingdienst aan te geven hoeveel belasting je moet betalen over de winst van de onderneming. Althans, over het belastbare gedeelte van de winst.

Deze belasting wordt ook wel vennootschapsbelasting genoemd. Om het eenvoudiger te maken, korten we het vaak af tot VPB. Wat het boekjaar precies is, verschilt per onderneming. De meeste ondernemers gaan daarbij echter uit van een kalenderjaar. In sommige gevallen wordt er echter iets anders gekozen, bijvoorbeeld een boekjaar dat van september tot augustus loopt.

Boekhouding kappersadministratie


Wanneer kies je als kapper voor een BV en wanneer voor een eenmanszaak?



Niet iedere onderneming hoeft echter vennootschapsbelasting te betalen. In sommige gevallen is dat niet nodig. Zoals we eerder al vertelden is de vennootschapsbelasting namelijk alleen bedoeld voor onderneming met een rechtspersoonlijkheid.

Concreet betekent dit dat je enkel vennootschapsbelasting hoeft te betalen als je een Naamloze Vennootschap (NV), Besloten Vennootschap (BV) of een vereniging/stichting bent. De eerste twee zijn altijd verplicht om aangifte te doen. Bij een vereniging of stichting ligt dat wat anders. In dat geval hoef je namelijk alleen maar aangifte te doen wanneer je streeft naar winst of met ondernemers wilt concurreren.
Aangifte van de Vennootschapsbelasting dien je voor 1 juni bij de belastingdienst in te dienen. Dat kan overigens alleen digitaal via je eigen persoonlijke pagina op de website van de belastingdienst. In de praktijk kiezen de meeste ondernemers er overigens voor om een boekhouder in te schakelen.

Dat komt voornamelijk omdat ze zelf weinig tijd hebben om alles uit te zoeken rondom de belasting en dat kan soms flink wat geld schelen. Er zijn namelijk tal van regels en uitzonderingen waar je als ondernemer wellicht helemaal niet van op de hoogte bent. De boekhouder weet dit als het goed is precies. Wanneer je een boekhouder inschakelt, kun je deze natuurlijk zelf in dienst nemen of per klus inhuren.

Administratie, Boekhouding en Salonautomatisering voor kappers
Wil je als kapper hulp bij jouw belastingadministratie, dan kunnen wij je helpen. Wij verzorgen voor jou ondersteuning bij:

Heb je nog vragen, neem gerust contact met ons op!
Reactie plaatsen