Ondernemingsplan voor kappers

Starten als kapper? Dan is een goed ondernemingsplan onmisbaar. In een ondernemingsplan beschrijf je de plannen die je hebt bij aanvang van de start van je nieuwe kapperszaak.

Denk bijvoorbeeld aan het product of de dienst die je wilt verkopen, de prijs van dit product of deze dienst en de verwachtingen qua omzet en winst. Verder ga je in op zaken als: wat is je doelgroep en hoe ga je die bereiken?

Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan kennen we ook wel onder de naam bedrijfsplan of businessplan. Als startend kapper stel je een document op waarin je ingaat op de verwachtingen die je hebt van jouw nieuwe onderneming.

Waarom moet ik een ondernemingsplan opstellen?

Allereerst dit: een ondernemingsplan is niet per definitie verplicht. Het is echter wel verstandig. Het maakt je bewust van de stappen die je wilt zetten. Zo zal blijken of de plannen die je hebt reëel zijn. Is je idee wel uitvoerbaar, is er markt voor, kun je er geld mee verdienen? Allemaal vragen die de moeite van het onderzoeken waard zijn.

Deze video van de Kamer van Koophandel geeft een goed beeld van het belang van een ondernemingsplan:

Wat staat er in het ondernemingsplan?

Wij hebben voor je op een rij gezet wat er in basis in het ondernemingsplan zou moeten staan:

De ondernemer

Je start met het invullen van gegevens die over jou als ondernemer gaan. Denk hierbij aan:

Persoonlijke gegevens

Je begint in je ondernemingsplan je eigen persoonlijke gegevens te beschrijven. Hier vermeld je in ieder geval je naam, diploma’s en werkervaringen.

Is het ook de bedoeling om het ondernemersplan te gebruiken voor derden, dan kun je het aanvullen met je adres, geboortedatum, telefoonnummer enzovoort.

Persoonlijke motieven

Wat motiveert jou om deze kapsalon te starten? En waarom? Ben je je bewust van eventuele consequenties?

Persoonlijke kwaliteiten

Wat zijn je persoonlijke kwaliteiten en wat zijn naast je kwaliteiten je valkuilen? Niet onbelangrijk om beide kanten goed te belichten.
Hoe ga je je sterke punten benutten en hoe ga je om met je zwakke punten?

De onderneming

Je gaat je onderneming beschrijven, tot in detail.

  • Hoe ga je je bedrijf noemen?
  • Waar ga je je bedrijf vestigen?
  • Zijn er vergunningen die je moet aanvragen, zo ja welke?
  • Welke verzekeringen komen eraan te pas?
  • Komen er subsidies bij kijken, zo ja welke?

Het is aan te raden om met bijlagen te werken, om je ondernemingsplan zo overzichtelijk mogelijk te houden. Zet je verzekeringen onder elkaar, maar verwijs het vervolgens door naar, bijvoorbeeld, bijlage C. In die bijlagen kun je de verzekering zelf namelijk uitgebreid beschrijven.

Zie ook het artikel: pand huren als kapper, hier moet je op letten!

Het idee

Wanneer duidelijk is wat voor bedrijf je hebt, hoe je bedrijf heet en waar het zich vestigt kun je je idee gaan uitschrijven. Dit idee schrijf je globaal op.

  • Je weet waar je je kapsalon wil vestigen, maar waarom? Wat is daar de reden van?
  • Wat is je doelgroep? Is de kapsalon gericht op alleen vrouwen of alleen mannen, of kan iedereen in je kapsalon van je diensten gebruik maken?
  • Ben je gespecialiseerd in bepaalde behandelingen?
  • Kunnen klanten je kapsalon spontaan binnen wandelen, of is het op afspraak?
  • Ga je je diensten ook bij mensen thuis uitvoeren, of zijn je diensten alleen verkrijgbaar op de locatie van je kapsalon?

Je kunt problemen beschrijven die je hedendaags opvalt. Problemen waar je dus op kan anticiperen en waar je jezelf mee kan onderscheiden.

ondernemingsplan kapper

De markt

  • Je gaat het begrip ‘kapsalon’ omschrijven;
  • Je onderzoekt de hedendaagse situatie in het land. Wat zijn de trends? Wat zijn kansen, maar ook bedreigingen?
  • Je beschrijft heel specifiek je doelgroep.
  • Je onderzoekt de concurrentie en alle kapsalons die in de omgeving liggen.
  • Je kunt van alle bovenstaande punten die je hebt onderzocht vervolgens een SWOT- analyse maken.
    Strenghts (sterktes) Weaknesses (zwaktes) Opportunities (kansen) Threats (bedreigingen).

De marketingmix

De marketingmix is een marketingmodel waarmee de strategie kan worden ingevuld. Ze staan bekend als de 4 P’s: product, prijs, plaats, promotie en personeel.

  • Product: wat voor diensten bied je je klanten aan?
  • Prijs: Wat besteden mensen gemiddeld in jouw locatie, hoeveel klanten verwacht je binnen te halen, en hoeveel geld hou je er dus aan over?
  • Plaats: Waarom wil je je kapsalon op die locatie hebben?
  • Promotie: Hoe breng je jouw bedrijf onder de aandacht?

Hulp nodig bij je marketingplan?

Financieel plan

Misschien wel het belangrijkste van het ondernemingsplan is het financiële plaatje. Het is voor jou  van belang, maar wellicht ook voor eventuele investeerders.

Zij willen tenslotte graag een goede beschreven realistisch financieel plan zien omdat ze willen weten waarin ze investeren en of je in staat bent om naast een goede ondernemersbeloning ook de financiering terug kan betalen

Verdienmodel

Bij het opstellen van een verdienmodel ga je na hoeveel je wilt gaan verdienen.

  • Je denkt na over een uurtarief, of in het geval van de kapsalon: je zoekt uit hoeveel je vraagt voor een behandeling of een product?
  • Ga hierbij uit van een tarief dat minimaal gebaseerd is op het salaris van een topstylist. Het salaris van een haarstylist is welliswaar lager maar een haarstylist zal er ook langer over doen dan een topstylist. Dus dit compenseert elkaar. Bedenk ook, zijn je klanten gewent aan een (laag) tarief dan is het heel moeilijk om later je tarieven te verhogen naar een niveau die jij nodig hebt.
  • Je denkt na over de marge op de producten die je verkoopt.

Opstellen 3-jarenplan

Je hebt baat bij het maken van een 3- jarenplan.

Denk na over wat je in het 1e jaar wil doen.

  • Ga je fulltime beginnen met je bedrijf?
  • Hoeveel uur ga je dan werken in dat jaar?
  • Hoeveel uur besteed je aan administratie?
  • Hoeveel weken houd je vrij aan vakantie of eventuele ziektes?

Op basis van al die overwegingen ga je na hoeveel van die tijd betaald klantcontact is, en bereken je dus hoeveel je kan verdienen.

Het 2e jaar kun je dan inrichten op basis van je eerste jaar. Je kunt denken aan het stellen van een omzetdoel waarbij je een bepaald percentage meer wilt verdienen dan in het eerste jaar. Je moet goed in de gaten houden dat in een jaar tijd je naamsbekendheid bijvoorbeeld groter zal worden, waardoor de omzet makkelijker stijgt.

Je 3e jaar is wat lastiger in te schatten dan je 1e en 2e jaar. Je moet je anticiperen op datgeen wat er in het eerste en 2e jaar is gebeurd.

Inzet van personeel

Belangrijk is dat je in het driejarenplan rekening houdt met de (mogelijke) inzet van personeel. Dit is van belang omdat het je doet nadenken over vragen als:

Investeringsbegroting

Hoeveel geld heb je nodig om je plannen te kunnen realiseren? Je moet goed de overweging maken wat  in eerste instantie het belangrijkste is. Investeringen die later gemaakt kunnen worden hebben een minder grote prioriteit. Wanneer alles succesvol verloopt zijn dat investeringen die je op langer termijn kunt maken.

Financieringsbegroting

Wat is het beginkapitaal van je bedrijf? Kortom: hoeveel geld heb je nodig om te starten en om de eerste maanden van te kunnen leven? Je maakt een financieel overzicht. Hoeveel geld heb je bij elkaar gespaard? Hoeveel geld kun je lenen? Met welke belastingen moet je rekening houden (denk aan btw en inkomstenbelasting)

Exploitatiebegroting

In de exploitatiebegroting maak je duidelijk welke omzet je minimaal moet gaan halen om de kosten te dekken en winst te maken.

Wil je een voorbeeld van een ondernemingsplan downloaden?

Liquiditeitsbegroting

In een liquiditeitsbegroting zet je alle uitgaven en inkomsten onder elkaar om vervolgens in te zien of er genoeg geld op je bankrekening kom te staan om je uitgaven te kunnen betalen. Denk bij uitgaven aan je inkoop, huur, salaris medewerkers, belastingen, aflossing van leningen en niet te vergeten: jouw salaris.

Deze begroting maak je in maanden en als alles is ingevuld kun je   goed  zien of je banksaldo toereikend is en welke maanden dit betreft. Je kunt dan nu al plannen maken om dit te verbeteren. Ook geeft het inzicht of en wanneer je het best een investering kunt doen.

Begroting van je privé uitgaven

Als je een bedrijf start wil je uiteraard winst maken. Deze winst is jouw brutosalaris en hierover betaal je Inkomstenbelasting. Na betaling van deze belasting weet je dus hoeveel je netto hebt verdiend.

Het is daarom belangrijk om ook een overzicht te maken van je privé uitgaven zodat je inzicht krijgt of wat er netto overblijft voldoende is om je privé uitgaven te kunnen betalen.

Nog meer interessante artikelen

Heb je deze artikelen al gelezen?

Hulp bij je administratie

Wil je als kapper hulp bij jouw belastingadministratie, dan kunnen wij je helpen. Wij verzorgen voor jou ondersteuning bij:

Contact

Heb je nog vragen, neem gerust contact met ons op!

Over de schrijver
Mijn naam is Ronald Geerlings, de drijvende kracht achter kappersadministratie. Met ons team staan wij elke dag voor jou, als kapper, klaar. Wij helpen je bij je complete administratie en de invulling van personeelszaken. Wij hebben ons voor de volle 100% toegelegd op de kappersbranche waardoor wij dit vak van A tot Z kennen.
Reactie plaatsen