Te weinig omzet als kapper of kapsalon (de oorzaken + handige tips)

Te weinig omzet als kapper of kapsalon (de oorzaken + handige tips)

Het beginnen van een eigen kapsalon is voor veel kapsters en ondernemers een droom die uitkomt. Het is fantastisch, een eigen zaak en eigen inkomsten. Je ziet het al helemaal voor je, tevreden klanten die binnenstromen en de kassa lade die vol zit.

Helaas komt het toch vaak voor dat de omzet niet toereikend is, soms zelf drastisch te weinig. Een goede omzet is noodzakelijk voor het in leven houden van de kapsalon. Een maand met iets te weinig omzet kan nog wel verholpen worden, maar wanneer je te lang te weinig omzet blijft draaien, dan heeft dit desastreuze gevolgen voor jouw kapsalon, werknemers en jezelf.

De gevolgen van te weinig omzet

De gevolgen kunnen zijn dat je werknemers moet ontslaan, zelf meer uren moet draaien, geld moet lenen of in het ergste geval de tent moet sluiten met verlies. Het is daarom erg belangrijk om te weten hoe het komt dat je minder omzet binnen haalt.

In dit artikel hebben wij de meest voorkomende redenen van een (te) lage omzet op een rijtje gezet. Vervolgens geven wij tips hoe je dit kunt oplossen en voorkomen. Draait jouw kapsalon minder omzet dan normaal? Dan is het niet te laat! Pak snel de oorzaak aan en zorg dat jouw onderneming succesvol draaiende blijft.

Gevolgen te weinig omzet

Waardoor heeft een kapper te weinig omzet?

Onderstaande punten zijn veelvoorkomende oorzaken van een (te) lage omzet van een kapsalon.

Geen duidelijke doelgroep

Een veelgemaakte fout, door startende ondernemers, is dat ze geen duidelijke doelgroep voor ogen hebben. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk klanten werven, maar door het gebrek aan een duidelijke doelgroep mis je juist klanten.

Richt jouw kapsalon op een specifieke doelgroep! Wil je snel en goedkoop en zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor gezinnen en jongeren? Of kies je juist voor de oudere dames en zijn jouw behandelingen wat duurder? Wanneer je weet wat jouw doelgroep is, kun je beter adverteren en heb je een duidelijk business doel. Op deze manier kun je jouw kapsalon goed profileren en weten de klanten waar ze aan toe zijn. Een duidelijk besef van jouw doelgroep is essentieel voor een goed lopend bedrijf.

Ongelukkige vestigingsplaats

Het vinden van een goede vestigingsplaats voor jouw kapsalon kan een behoorlijk struikelblok zijn. Zeker in steden is de huur van winkelpanden erg duur. Toch is het de beste investering die je kunt doen. Een ongunstige vestigingsplaats kan funest zijn voor jouw zaak. Dit is, zeker in combinatie met weinig zichtbaarheid, het ‘perfecte recept’ voor weinig omzet.

Klanten weten je niet te vinden of vinden al eerder een andere kapsalon. Hoe is dit te verhelpen? De meest drastische manier is om te verhuizen naar een betere locatie. Daarnaast kan goede PR ook al veel doen. Hoe dan ook is het extreem belangrijk je te realiseren dat de vestigingsplaats een grote rol speelt in het succes van jouw kapsalon.

Goede locatie kapsalon

Door de hoge concurrentie is het belangrijk te weten waar jij je kapsalon wilt starten.

Te weinig zichtbaarheid

Leuk, je hebt een bedrijf en je kunt van start. Maar hoe weten mensen van het bestaan van jouw kapsalon af?

Een klantenkring opbouwen kost tijd. Het is belangrijk dat jouw bedrijf vanaf het begin zichtbaar is. Wij vergelijken het altijd met een steen die je in het water gooit. Langzaam zal je netwerk en je klantenkring groter en groter worden. Wij raden je dan ook aan om met een gericht marketingplan te werken. Allereerst is het zaak dat je beslist welke kanalen je gaat inzetten voor zichtbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Social Media: Social Media is zeker een goede manier voor het werven van klanten. Je zult echter wel consistent content moeten hebben om je volgers waarde te geven. Bij Social Media kun je denken aan Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn en/of Snapchat.
  • Website: kies je voor de website als kanaal dan kun je inzetten op SEO (gratis vindbaarheid) of SEA (betalen om advertentieruimte in Google te kopen). Alles hangt af van je reikwijdte en de doelgroep.
  • Advertenties in kranten: werk je regionaal dan kan een advertentie in een krant of tijdschrift erg interessant zijn.

Zorg dat je bereik groter en groter wordt. Op deze manier vergroot je jouw zichtbaarheid in de industrie.

Lees ook: inzet social media voor kapsalons

Geen identiteit als ondernemer

Ben je een kapsalon begonnen om hetzelfde te bereiken als kapper A en kapper B? We zien dat veel startende kapsalons het gedrag van populaire kapsalons kopiëren. Dat kan aan de ene kant een slimme zet zijn, maar wat er vaak mist is een stukje eigen identeit.

Klanten sluiten aan op wie jij bent en op jouw specifieke vakkennis. Wees zelfverzekerd en ga voor de identiteit die jij voor ogen hebt. Klanten genieten van een unieke behandeling en de kans dat ze alleen al daarom terugkeren is aanzienlijk groot.

Focus op de verkeerde dingen

Een gebrek aan focus, of een focus op de verkeerde dingen, kan ook de oorzaak zijn voor een lage omzet. Als ondernemer is een goede focus de sleutel tot succes. Bijzaken als het kiezen van de kleur voor het logo, pennensets met logo bestellen en al die andere zzp’er snuisterijen (we chargeren een beetje) zijn niet van primair belang wanneer er geen orders binnen komen.

Zorg dat je je richt op zaken die écht omzet opleveren. Wanneer jouw bedrijf meer omzet maakt, kun jij je druk gaan maken om de bijzaken. Maar zorg ten eerste dat de hoofdzaken op orde zijn.

Oorzaken te weinig omzet kapsalon

Blijf je, vooral in de beginfase, focussen op de belangrijke zaken!

Geen duidelijke omzetdoelen

Veel ondernemers starten met veel plezier een eigen kapsalon, het is een droom die uitkomt. Het werk is geen straf. Gevaar is echter dat je te lang op de roze wolk blijft zitten. Een eigen kapsalon kost geld en energie. Het is fantastisch wanneer je energie uit jouw bedrijf haalt, maar nog beter wanneer je ook een goede omzet draait.

Het is daarom belangrijk om vanaf de start al duidelijke omzetdoelen op te stellen. Hoeveel wil je de eerste zes maanden omzetten en hoe zie je het bedrijf over 1, 3 of 5 jaar voor je? Zorg dat je jouw wensen op een rij hebt zodat je ergens naartoe kunt werken.

Meer inzicht in de stappen die je wilt zetten? Met onze gratis checklist heb je binnen no-time helder voor ogen waar je nu staat en nog belangrijker waar je naar toe wilt.

Onder tarief werken

Knallende acties en absurde tarieven om klanten te werven? Het kan goed werken, maar dit heeft ook een wat mindere kant. Wanneer je onder tarief werkt kom je aan het einde van de maand bedrogen uit. Acties en kortingen kunnen zeker zorgen voor meer klanten en dat is ook echt aan te raden. Maar zorg wel voor een realistisch tarief.

Schets een duidelijk beeld door middel van de volledige kosten per maand te delen door de uren die je werkt. Op deze manier kun je zien wat je gemiddeld per uur zou moeten verdienen. Dat kun je zelf kiezen voor het beste tarief en heb je een meer realistisch beeld van de feiten.

De administratie niet op orde

Een grote, grote valkuil is een administratie die niet op orde is. Je hebt bijvoorbeeld geen goed inzicht in je kosten, je werkt heel hard maar verdient niet voldoende of je zet geen geld achteruit waardoor je de BTW of de IB-Aangifte niet kunt betalen. Wanneer je zelf geen feeling hebt met dit soort zaken is het handig om dit uit te besteden aan professionals. De uitdrukking meten = weten klinkt cliché maar is zo waar daar waar het om de koersbepaling van je kapsalon.

Kappersadministratie, net dat ene stapje extra!

Mijn naam is Ronald Geerlings, de drijvende kracht achter kappersadministratie. Met een team van vier man staan wij elke dag voor jou, als kapper, klaar. Wij helpen je bij je complete administratie. Wij hebben ons voor de volle 100% toegelegd op de kappersbranche waardoor wij dit vak van A tot Z kennen.

Zo helpen wij je inzicht te krijgen in:

  • wat heb ik privé aan geld nodig?
  • wat moet het resultaat van mijn salon zijn om dit te behalen?
  • kan ik medewerkers aannemen, ja of nee?
  • hoe bereken ik het juiste tarief?

Liever bellen: 0573 459210

Eigen kapperszaak beginnen?

Ben je van plan om een kapperszaak te beginnen? Wees dan goed voorbereid en weet wat de valkuilen voor starters zijn. Wanneer jouw kapsalon niet lekker draait, ligt dat misschien wel aan een of meerdere van de bovengenoemde punten.

Hoe kun je jouw bedrijf verbeteren en zorgen voor meer inkomsten? Pak de oorzaak van het probleem op tijd aan en maak jouw kapsalon winstgevend. Een eigen kapsalon is een droom voor velen, maar kom snel genoeg van de roze wolk af. Een eigen kapsalon heeft net als alle andere eigen ondernemingen tijd, aandacht en focus nodig om te groeien tot een succesvol bedrijf.

Gerelateerde artikelen

Contact

Heb je nog vragen, neem gerust contact met ons op!

Over de schrijver
Mijn naam is Ronald Geerlings, de drijvende kracht achter kappersadministratie. Met ons team staan wij elke dag voor jou, als kapper, klaar. Wij helpen je bij je complete administratie en de invulling van personeelszaken. Wij hebben ons voor de volle 100% toegelegd op de kappersbranche waardoor wij dit vak van A tot Z kennen.
Reactie plaatsen