Welke kengetallen zijn belangrijk voor mijn salon?
Welke kengetallen zijn belangrijk voor mijn salon?
Wil je meer gaan sturen op cijfers dan zijn kengetallen belangrijk. Zonder direct de diepte in te gaan geven kengetallen je een eerste indruk hoe het is gesteld met je salon.
Welke kengetallen zijn dan belangrijk? Belangrijk is dat je niet een hele waslijst aan kengetallen bedenkt omdat je dan al snel de samenhang uit het oog verliest. Bedenk een handvol kengetallen die voor jou belangrijk zijn en houdt hieraan vast. Kengetallen moeten je een eerste indruk geven en, als daar aanleiding voor is dan ga je naar de getallen achter de kengetallen voor verdieping.
Kengetallen
In een salon zijn de grootste kostenposten de arbeidskosten, inkoopkosten en huisvestingskosten. Maak bijvoorbeeld kengetallen voor de arbeidskosten en de inkoopkosten. Beiden in relatie tot de omzet.
Andere goede kengetallen kunnen zijn:
- omzet in relatie tot omzet vorig jaar
- omzet per uur
- omzet per medewerker
- effectiviteit per medewerker
- gemiddelde besteding per bezoek
Bovenstaande kengetallen zijn gebaseerd op gerealiseerde cijfers. Maar je kunt ook kengetallen bedenken die wat abstracter zijn:
- klanttevredenheid
- medewerker tevredenheid
Klanttevredenheid kun je bijvoorbeeld meten door je klant na het afrekenen te vragen om een korte anonieme beoordeling (aantal sterren) in te vullen zoals:
- hoe makkelijk is het om een afspraak te maken
- hoe is de sfeer in de salon
- hoe tevreden verlaat de klant de salon
- wat vond de klant van de medewerker
- enzovoort
Dit kan bijvoorbeeld met een formuliertje die in een doos wordt gedaan, een tablet op de balie of tijdens de behandeling. Iets dergelijks kun je ook aan je medewerkers vragen. Hoe tevreden zijn zij met hun werkplek, werkgever, collega’s, werkdruk enzovoort. Maak het ook hier anoniem en makkelijk door bijvoorbeeld te werken met een aantal sterren.