Wat te doen als een medewerker in de kapperszaak niet functioneert?

Heb je een medewerker in jouw kapperszaak die niet functioneert? Is dit je een doorn in het oog en onderzoek je wat je hieraan kunt doen? Kappersadministratie heeft een aantal praktische tips voor je op een rij gezet.

De ideale situatie

Jouw eigen kapperszaak is je lust en je leven. Jouw passie wil je delen met enthousiaste medewerkers die zich voor de volle 100% inzetten en topresultaat leveren. Een sterk team zorgt voor een geweldig resultaat bij iedere klant en een hoge klanttevredenheid. Dit is de droom van iedere ondernemer. Maar wat als de betreffende medewerker niet naar wens functioneert? Wat als hij of zij buiten het team valt of niet de juiste kwaliteit levert. In de werkelijkheid blijkt de praktijk weerbarstiger en krijg je te maken met medewerkers die niet naar wens functioneren.

Hoe ziet slecht functioneren eruit?

De vraag is wanneer er sprake is van het disfunctioneren van een medewerker. Een medewerker mag fouten maken, dat begrijp jij als ondernemer ook. Maar wat als de problemen zich opstapelen? Voorbeelden van slecht functioneren kunnen zijn:

De medewerker werkt niet snel genoeg

Te veel tijd nodig voor knipbeurten. Wanneer jouw medewerker te veel tijd nodig heeft voor een knipbeurt, gaat dit ten koste van de inkomsten. Kwaliteit is zeker gewenst, maar dit moet wel binnen een bepaalde tijd gebeuren.

Passieve houding

Het is prettig wanneer een medewerker werk ziet liggen. Wanneer je iedere opdracht of taak moet uitleggen of voorstellen, kost dit veel tijd voor de rest van het team. Een actieve houding is cruciaal voor een goede medewerker.

Slordig werken

Aandacht maakt alles mooier. Zeker als het gaat om kapperswerk waar precisie bij komt kijken. Een slordige werkhouding kan resulteren in mindere kapsels en minder tevreden klanten. En dat is nu precies wat je niet wilt.

Klantvriendelijke houding (ongewenste houding)

De klant is koning, hoe lastig dit soms ook kan zijn het is een uiterst belangrijk onderdeel van het vak. Klandizie opbouwen doe je door een totaalservice te leveren. Wanneer het de medewerker ontbreekt aan een klantvriendelijke houding kost dit klanten. Vaak gaat dit samen met een gebrek aan initiatief of verantwoordelijkheidsgevoel.

Slordig werken

Een nette werkruimte is nodig voor een nette knipbeurt. Wanneer er nog haar op de vloer ligt en kappersgereedschap overal rondslingert geeft dit geen nette indruk.

Let wel: wat je ziet zijn de symptomen?

Belangrijk is dat je je realiseert dat je de symptomen ziet van een onderliggend probleem. De redenen voor disfunctioneren kunnen heel divers zijn. Denk maar eens aan:

  • De werknemer dient meer uitgedaagd te worden (hij verveelt zich nu)
  • De werknemer heeft te veel of te weinig verantwoordelijkheid gekregen
  • Het klikt op persoonlijk vlak niet tussen de ondernemer en de werknemer
  • De medewerker heeft te veel tijd nodig om behandeling te verwerken of de medewerker heeft te weinig leertijd gekregen.
  • De medewerker creëert onderling spanning op de werkvloer of reageert op spanning op de werkvloer.

Je ziet dat het mes altijd aan twee kanten snijdt. Het is dus ook zaak om goed in de spiegel te kijken als werkgever.

Slecht functioneren vanwege privé situatie

De privé situatie van een medewerker kan een grote rol spelen bij disfunctioneren. Wat dacht je situaties als een scheiding, verlies van een dierbaar persoon of verslavingsproblemen?

Deze privé situaties hebben een grote invloed op het dagelijks leven van jouw medewerker. Waren jouw klanten voorheen altijd zo positief over de medewerker, maar gaat het de laatste weken niet zo lekker? Dan kan er meer spelen dan gebrek aan motivatie, onvoldoende kennis of passiviteit. Het kan lastig zijn om hier als ondernemer mee om te gaan, simpelweg omdat je niet altijd weet wat er privé speelt.

Wat kun je als ondernemer doen om dit te verbeteren?

Iedereen kan leren van zijn of haar fouten. Het is belangrijk dat je, als ondernemer, een stimulerende houding aanneemt. Opbouwende kritiek is de sleutel tot het succes. Merk je iets op dat je niet aanstaat, zeg dit direct zodat dit geen tweede keer hoeft te gebeuren.

Een functioneringsgesprek

Lopen de problemen uit de hand (in jouw ogen)? Dan is het raadzaam om in gesprek aan te gaan. Denk hierbij aan een functioneringsgesprek waar je beiden alles op tafel kunt gooien. Zorg dat je alle verbeterpunten duidelijk op een rijtje zet en deze goed weet te verwoorden. Geef de medewerker een kans om zichzelf te verbeteren en zich aan te passen.

Wanneer verbeter pogingen uitblijven, dan kun je jezelf natuurlijk afvragen in hoeverre je verder wilt gaan met deze medewerker. Want uiteindelijk wil je groeien met je onderneming. En niet alleen maar brandjes blussen.

Past de medewerker wel binnen jouw bedrijf?

Vraag jezelf af of de medewerker binnen jouw bedrijf past. Is er na enkele weken nog geen klik met de rest van het team? Wellicht past de medewerker dan niet binnen de cultuur van jouw onderneming. Dit hoeft niets te zeggen over de capaciteiten van de medewerker, maar voor de beste werkprestaties is een fijne werkomgeving uiterst belangrijk.

Een medewerker ontslaan

Een medewerker mag je niet zomaar ontslaan. Hier moet je aantonen dat de medewerker niet goed functioneert. Dit is niet eenvoudig te bewijzen. Daar komt bij dat een medewerker beschermd wordt door de wet. Dus een ontslagaanvraag kan ingediend worden wanneer is aangetoond dat er alles aan gedaan is om goed functioneren te bevorderen.

Zie ook: ontslag op staande voet of ontslag met wederzijds goedvinden

Vakkundige ondersteuning

Wil je van gedachten wisselen over zaken die spelen met medewerkers. Wij sparren graag met je vanuit onze ervaring. Ook ondersteunen we je bij vraagstukken met betrekking tot arbeidscontracten, ontslagaanvragen en andere zaken.

Kappersadministratie, net dat ene stapje extra

Mijn naam is Ronald Geerlings, de drijvende kracht achter kappersadministratie. Met ons team staan wij elke dag voor jou, als kapper, klaar. Wij helpen je bij je complete administratie en de invulling van personeelszaken. Wij hebben ons voor de volle 100% toegelegd op de kappersbranche waardoor wij dit vak van A tot Z kennen. Concreet kun je bij ons terecht voor de volgende diensten:

Liever bellen: 0573 459210

Gerelateerde artikelen