Inzet social media voor kapsalons

Ben jij met je kapsalon al actief op social media? Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Als kapper is het verstandig om na te denken over de inzet van social media als marketinginstrument.

Waarom social media?

De inzet van social media helpt je bij de volgende dingen:

  • Het vergroot je naamsbekendheid
  • Je hebt een groter bereik wanneer je leuke acties opzet.
  • Klanten kunnen reviews achterlaten op social media. Dit geeft vertrouwen aan potentiële nieuwe klanten.
  • Je kapsalon is in de zoekmachines beter vindbaar wanneer je je aanmeldt bij verschillende social media platformen
  • Je kunt middels social media mensen naar je eigen website leiden.

Soorten social media platformen

Er zijn verschillende soorten social media platformen:

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Snapchat
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
  • Pinterest
  • LinkedIn

En niet geheel onbelangrijk:

  • Google+

We hebben alle social media platformen kort benoemd waarbij we kijken naar de mate van relevantie voor de gemiddelde kapsalon.

Facebook

Facebook is in te zetten voor persoonlijke en zakelijke doeleinden. Van iedereen die een Facebookaccount heeft gebruiken 72% dit platform elke dag. Je kunt een zakelijk pagina maken voor je kapsalon. Door actief te zijn op Facebook (of te adverteren) zorgt je dat meer volgers krijgt en je bereik dus ook groter wordt.

De voordelen van Facebook

  • Op Facebook kun je je kapsalon promoten door te adverteren voor een bepaalde doelgroep. Zo kun je een leuke actie of een mooie aanbieding relatief eenvoudig onder de aandacht brengen van je publiek.
  • De bedrijfspagina is voor iedereen bereikbaar, óók als ze nog geen fan zijn.
  • Een pagina kan meerdere beheerders hebben.
  • Je kunt je YouTube, LinkedIn en Twitter pagina aan je pagina toevoegen.
  • Het aantal fans is onbeperkt.
  • Door het plaatsen van berichten houd je contact met je klant.

De nadelen van Facebook

  • Je mag helaas een leuke actie niet zomaar via je Facebook verkopen.
  • Facebook toont niet al jouw berichten. Dit is iets wat veel bedrijven niet weten. Facebook hanteert een bepaalde formule hoe vaak je bericht wordt gedeeld in de tijdlijn van een ander. In feite komt het erop neer dat maar 3-5% van de mensen de berichten ziet die je plaatst. Adverteer je, dan is dit bereik groter.

Kort samengevat

Doordat vrijwel iedereen op Facebook zit is, is het een interessant medium. Adverteer je via Facebook dan kun je vrij eenvoudig je doelgroep selecteren. Werk je in bepaalde regio, dan selecteer je enkel en alleen deze regio. Kanttekening is wel dat je ook heel veel geld kwijt kunt zijn aan Facebook zonder dat het wat oplevert omdat je wel enige kennis moet hebben van het hoe adverteren via Facebook werkt.

Whatsapp

Whatsapp is een berichtenservice waarmee je in contact kunt komen met andere mensen door middel van een tekstbericht. Een brede uitleg hoeft niet over Whatsapp worden gegeven, omdat vrijwel iedereen in Nederland gebruik maakt van deze functie. 72% van alle mensen in Nederland gebruikt Whatsapp  elke dag.

Whatsapp voor je kapsalon

Heb je wel eens nagedacht over de inzet van Whatsapp voor je kapsalon. Je kunt klanten een afspraak laten maken via Whatsapp. Het is een hele persoonlijke benadering en daarnaast een makkelijke manier om een afspraak in te plannen.

Zelfs als je een kapsalon hebt waarbij je zonder afspraak werkt kun je gebruiken van Whatsapp. De klant kan door middel van Whatsapp de vraag stellen of er op dat moment veel wachtenden zijn. Het is een verrassende manier van klantenservice.

Snapchat

Bij Snapchat kun je berichten, video’s en foto’s versturen naar je vrienden. Er zijn heel veel verschillende platformen die dat doen, maar bij Snapchat werkt het allemaal wat anders.

Als je persoonlijk een foto naar één van je vrienden stuurt kunnen ze deze een paar seconden bekijken. Daarna verdwijnt de afbeelding en is hij niet meer terug te halen.

Je kunt ook een foto of video in ‘Mijn verhaal’ plaatsen. Wanneer je het in ‘Mijn verhaal’ plaatst is het voor iedereen uit je vriendenlijst te zien. Na 24 uur verdwijnt jouw foto of video uit de lijst en is hij voorgoed weg.

50% van alle gebruikers op Snapchat in Nederland gebruikt dit platform elke dag.

 

Instagram

Instagram kan erg interessant zijn voor een kapsalon. Instagram is een visueel medium. Je deelt namelijk foto’s en video’s met de mensen die je volgen. Wanneer je foto’s maakt van je kapsalon, van bepaalde kapsels of foto’s deelt van een acties die je promoot kun je dit delen op je Instagram.

Na Whatsapp, Facebook, LinkedIn en YouTube heeft Instagram de meeste leden in Nederland, namelijk 3.200.000 mensen. 46% van alle leden op Instagram in Nederland gebruikt dit platform elke dag.

Voordelen van Instagram

  • Het is bewezen dat visuele content beter en sneller wordt verwerkt dan tekst. Voor je kapsalon is dat dus ideaal.
  • Het is ook mogelijk om via Instagram te adverteren. Sterker nog: wanneer je de bedrijfspagina van je kapsalon op Facebook verbindt met de bedrijfspagina op Instagram wordt alles wat je adverteert op Facebook automatisch op Instagram getoond.
  • Hashtags in je Instagram post zijn een makkelijke manier om nieuwe bezoekers te trekken.

Nadelen Instagram

  • Het is bij Instagram een must, net als bij vele andere social media, om je bezoekers te voorzien van veel content. Het maken van deze content kan veel tijd kosten.
  • Op Instagram kun je het gedrag van een gebruiker niet volgen, waardoor je er niet op kunt anticiperen.

Instagram is wat ons betreft een perfect medium voor je kapsalon. Met Instagram heb je één van de grootste social media platformen waar veel mensen binnen jouw doelgroep in vallen.

Twitter

Op Twitter kun je korte berichtjes plaatsen van maximaal 280 tekens. Mensen kunnen op elkaar reageren, kunnen een bericht van een ander delen en kunnen elkaar volgen. 33% van alle leden op Twitter in Nederland gebruikt dit platform elke dag.

De voordelen van Twitter

  • Het doorlinken naar je website is erg makkelijk
  • Je kunt mensen die relevant voor je zijn makkelijk bereiken
  • Je kunt op Twitter makkelijk een leuke actie delen
  • En je weet zeker dat het bericht in je de tijdlijn van de gebruiker terecht komt.

De nadelen van Twitter

  • Twitter is een medium wat door veel mensen niet meer gebruikt wordt. De absolute gebruikerspiek is geweest. Alleen in Japan is Twitter nog het meest gebruikte platform van het land.
  • In Nederland is gemeten dat in een jaar tijd het gebruik is gedaald met 250.000 actieve gebruikers.

Je moet je dus afvragen of je met Twitter het verschil kunt maken voor je kapsalon. Jonge gebruikers haken af terwijl dit wel de doelgroep is die het meest gebruik maakt van social media. Ander nadeel is dat het delen van visuele content via Twitter lastiger is.

YouTube

YouTube is een online video platform waarin iedereen met een account een video kan uploaden. Dagelijks worden er wereldwijd gemiddeld 300.000 video’s geüpload. Dit is een gemiddeld van 80 uur video. 22% van alle gebruikers in Nederland gebruikt Youtube elke dag.

YouTube is na Google de grootste zoekmachine op het internet. En het leuke daarvan is: YouTube is onderdeel van Google. Dat heeft grote voordelen.

Voordelen van YouTube

  • Wanneer je veel video’s van je kapsalon op YouTube plaatst en je deze video’s goed optimaliseert heb je grote kans dat het hoog in Google komt te staan.
  • Potentiële klanten krijgen een goed beeld van je kapsalon.
  • Je kunt video’s plaatsen waarin je producten of diensten promoot.
  • Je kunt de video’s altijd in je website plaatsen of delen via een ander social media account.
  • Klanten zien wij jij bent. Je werkt dus aan een hele persoonlijke band met je volgers.

Nadelen van YouTube

Een nadeel van YouTube is dat je er niet achter kan komen wie je kijkers zijn. Je ziet dat het weergaven aantal is gestegen op één van je video’s, maar wie zijn die kijkers eigenlijk? Anticiperen op het kijkgedrag van je klant is erg lastig daardoor.

Onlangs verscheen er een artikel in het AD over een kapper met meer dan 65.000 abonnees op Youtube.

De potentie van Youtube

Youtube is een platform met potentie. In video’s kun je jouw kennis en vakwerk laten zien en delen met volgers. Je kunt volgers eenvoudig inspiratie op laten doen voor nieuwe kapsels of andere zaken. Video’s kun je altijd inzetten op meerdere kanalen. Je deelt ze eenvoudig via je website maar ook als content op andere social media zoals Facebook, Instagram.

Voor goede kwalitatieve video’s heb je geen duur videomateriaal nodig. Met je smartphone maak je al heel eenvoudige keurige video’s.

Pinterest

Je kunt Pinterest gebruiken als een soort prikbord. Dit kan erg leuk zijn voor je kapsalon omdat je mensen inspiratie kunt laten opdoen. Je kunt het vergelijken met een moodboard, waarbij afbeeldingen van andere sites worden ‘gepind’ door de gebruiker. 15% van alle leden op Pinterest in Nederland gebruikt dit platform elke dag.

Hoe werkt het?

Je kunt verschillende afbeeldingen op Pinterest uploaden. Deze worden gebundeld op je zakelijke profiel. Vanaf daar kunnen gebruikers de afbeeldingen die jij hebt geüpload ‘pinnen’ waardoor ze de afbeelding bewaren in een persoonlijk account. Hier kunnen ze de foto’s altijd terugvinden.

Bij afbeeldingen van een bepaald kapsel kan de gebruiker veel inspiratie opdoen. De pins worden in verschillende categorieën geplaatst. Denk hierbij aan herenmode, vrouwenkapsels, woon ideeën, et cetera.

Pinterest voor je kapsalon

Pinterest werkt vooral voor visuele bedrijven, zoals een kapsalon. Mensen kunnen inspiratie opdoen.

Het kan erg leuk zijn om foto’s van verschillende bewerkte kapsels op Pinterest te plaatsen. Mensen zien jouw Pinterest foto, bewaren deze en krijgen meteen een goed beeld van jouw kapsalon.

LinkedIn

LinkedIn is een platform speciaal gericht op de zakelijke kant. Je kunt door LinkedIn makkelijk in contact komen met andere ondernemers en klanten. Voor elk bedrijf, dus ook voor jouw kapsalon, is het interessant om een bedrijfsprofiel aan te maken. 9% van alle mensen in Nederland gebruikt LinkedIn elke dag.

Naast een zakelijk profiel werk je ook met een persoonlijk profiel. Dit is in alle gevallen interessant omdat je eenvoudig connectie maakt met mede-ondernemers, vertegenwoordigers en andere mensen die je ontmoet.

Voordelen van LinkedIn

  • Google hecht veel waarde aan LinkedIn profielen. Jouw zakelijke LinkedIn profiel komt daardoor snel naar boven wanneer mensen de naam van jouw kapsalon gebruiken in de zoekmachine.
  • LinkedIn is een handig medium wanneer je op zoek bent naar personeel. Verder is het erg handig om nieuw personeel te zoeken via LinkedIn

Nadeel van LinkedIn

Er zit een nadeel aan LinkedIn voor je kapsalon. Als je wilt adverteren heb je te maken met hogere kosten dan wanneer je adverteert op een platform zoals Facebook.

Een LinkedIn profiel voor jezelf en de  kapsalon aanmaken biedt ook voordelen. Op het invullen van je gegevens na zit er weinig onderhoud aan. Je kunt makkelijk gerelateerde bedrijven en mensen volgen.

Google+

Als laatste benoemen we het sociale platform van Google: Google Plus. Voor veel mensen relatief onbekend omdat het geen sociaal platform is wat veel gebruikt wordt. Toch is het belangrijk dat je Google Plus meeneemt in je overwegingen. Allereerst omdat Google de grootste zoekmachine van Nederland is. Deel je updates via Google Plus dan vind je deze ook terug in Google.

Vermelding in Google

Je kunt je bij Google+ aanmelden als bedrijf. Heb je de gegevens ingevuld dan krijg je een verificatiecode thuisgestuurd. Heb je alles geverifieerd dan krijg je een officieel bedrijfsprofiel op Google.

Waarom is dat gunstig?

Ben je officieel aangemeld als bedrijf dan krijg je een bedrijfsvermelding in Google. Als mensen de naam van je kapsalon in typen krijg je het in de zoekresultaten te zien zoals in onderstaande afbeelding:

Conclusie

Online Marketing is onmisbaar voor een kapsalon. Wij zijn ervan overtuigd dat, wat voor soort bedrijf je ook hebt, social media een mooi middel is om je bedrijf op te laten vallen. De vraag is zelfs of een folder of een advertentie in de krant opweegt tegen een social media strategie?  Tegenwoordig zit iedereen op het internet en daarmee is het belangrijk dat je als bedrijf daarin mee gaat.

Voor een kapsalon zijn wij ervan overtuigd dat Facebook, Instagram, LinkedIn, Whatsapp en Pinterest de platformen zijn waar je goed gebruik van kunt maken.

De inzet van social media voor jouw kapperszaak

  • Met Facebook en Instagram heb je 2 platformen die dagelijks veel worden gebruikt (voornamelijk door consumenten en dat zijn jouw klanten). Hiermee blijf je makkelijk in contact met je klant, kun je leuke aanbiedingen voor je kapsalon doen en vergroot je de naamsbekendheid.
  • Met Pinterest kun je, misschien wel potentiële klanten, inspireren door afbeelding van kapsels te ‘pinnen’. Omdat een kapsalon visueel iets kan laten zien is Pinterest erg interessant. Het is een originele manier en vergroot het imago van je kapsalon.
  • LinkedIn kun je inrichten en onderhouden en kan op langer termijn handig zijn om zakelijke contacten op te bouwen. Daarnaast kun je met LinkedIn makkelijk op zoek naar nieuwe medewerkers.
  • Whatsapp kan een aanvulling zijn om direct contact te hebben met je klant. Wanneer een klant een afspraak wil maken kan hij of zij dit via Whatsapp doen. Ook wanneer  je een kapsalon hebt waarbij geen afspraak gemaakt hoeft te worden kun je Whatsapp gebruiken. Wellicht is het voor de klant interessant om via Whatsapp te vragen of er een lange wachtrij is ja of nee. Een nadeel van Whatsapp is dat jij je handen vol hebt aan het helpen van klanten. Omdat klanten direct een antwoord verwachten dien je af te wegen of Whatsapp handig is voor jouw kapsalon.
  • Als jij met YouTube een origineel concept verzint, dan onderscheid je je in onze ogen heel erg ten opzichte van je concurrenten. Waarom zou je geen video’s maken waarin in 1 minuut uitgelegd hoe je je haar het beste kunt föhnen? Dit is slechts één van de vele voorbeelden wie we kunnen bedenken.
  • Tot slot: Google+. Het kost je weinig tijd om dit in te richten en er zit vrijwel geen onderhoud aan. De kleine moeite die je er vooraf in moet steken resulteert dat je kapsalon makkelijk vindbaar is en dat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen.

Twitter en snapchat

  • Iedereen heeft een eigen idee over social media, dus sla je slag als jij deze ook hebt. Wij zelf hebben, voor de kapsalon branche, het minst vertrouwen in Twitter en Snapchat. Twitter is een medium dat aan het dalen is. Snapchat heeft niet de functies waarmee jij als kapsalon het verschil kunt maken.

Onze diensten

Bij Kappersadministratie kunnen wij jou helpen.

  • Boekhouding
    Je boekhouding zelf doen met behulp van een online boekhoudprogramma of je boekhouding uit handen geven? Wij helpen je graag op weg.
  • Medewerkers
    Ontdek hoe wij je helpen om je medewerkers optimaal te benutten en hoe om te gaan met de afwikkeling van personeelszaken zoals arbeidsovereenkomsten.
  • Salon starten
    Hulp bij het starten van een kapsalon? Wij helpen je bij het ondernemingsplan, belastingzaken en andere zaken die van belang zijn bij een goede start.
  • Automatisering
    Met de juiste salon software wordt alle belangrijke informatie over klanten en medewerkers op de juiste wijze vastgelegd. Meer weten?

Gerelateerd